måndag, februari 15, 2010

Japanskt Flower Power

Här är de japanska byxorna igen i ett härligt manchestertyg från Hilco, via Tygpyssling. Jag blir riktigt glad när jag ser tyget och de färdiga byxorna. Eftersom Pärtan dröjer med sin ankomst vågade jag mig på dessa byxor och nu lade jag till ett par fickor och hällor.

Fickorna har jag ritat på fri hand, efter ett par byxor jag har sytt för länge sedan. Det är rätt enkelt. Man gör fickorna som ett U och syr rynktrådar ländst ner i U:et, för att få den runda formen längst ner, pressan sen in kanten. För att få rynket har jag använt gummiband och sedan lägger man dit fickan på byxan där man vill ha dem, och formsyr efter hur fickorna ligger. Jag har visserligen dragit ut resåren lite för annars hade de blivit lite väl päronformade.


På de tidigare byxorna gjorde jag resåren så att den ska gå att justera, vilket jag även gjorde på dessa. Jag vill gärna att det ska gå att justera midjeresåren så jag har hittat på ett sätt som jag hoppas ska funka.

Se sytipset i inlägget nedan.

Mönstret till byxorna kommer från den japanska boken "Kläder för pojkar och flickor" och är i stl 100. Passformen är alldeles fantastiskt bra. Så skönt med ett mönster som sitter som ett smäck, och det är väldigt tacksamt att slippa dragkedjan.

3 kommentarer:

Hello sa...

Åh, vilka söta fickor!

OttoPippi sa...

GUUUUUD så snygga!!! Me löööv fickorna!! Tack för tipset på dem och på linningen nedan :-)

Hur har det gått för dig med ditt fordonstygsletande???

fante sa...

Vad kul att du vågade börja och hann :-) Fina blev de ju också. Hit ska jag komma för mer inspiration då lillasyster blir lite större :-)