fredag, januari 22, 2010

Tröja och klänning

Jag traderade hem två stuvbitar tyg från Neanobelle. Annars hade jag nog kanske inte gett mig på att köpa en riktigt ljusrosa velour. Men tillsammans med campana-trikån som jag varit nyfiken att prova att sy i, så blev det denna kombination. Och tja, jag har inget emot rosa - i måttliga mängder. Klänningsmönstret är "Nasta" från Ottobre 4/2008 och sydd i stl 98. Jag tycker det är en aningens knepigt att få kantningen riktigt snygg. Just vid tryckknapparna är det lätt hänt att dra i mudden för mycket. Men vart efter blir det bättre. Tryckknapparna kommer från Snapsource.

Tyget är inte brunt med rosa ränder på utan kaki med rosa ränder på. En viss nyansskillnad kan ni se jämfört med det bruna namnbandet. Mönstret är från Ottobre 4/2004 (ett av de bättre numren av tidningen). Tröjan är sydd i stl 98, Fiffiluren växer. Under tiden jag har sytt tröjan har Fiffiluren gått och klämt på tyget och tröjan ett antal gånger och undrat om det är hennes tröja, så den verkar ha fallit henne i smaken.

Den mörka tröjan lyser igenom den ljusa velouren, något som jag inte är helt förtjust i. När jag visade Fiffiluren klänningen så såg hon inte alls förtjust i och kastade iväg den, så vi får se om det blir en hit eller flopp. Vi har inte provat kläderna ännu eftersom de fortfarande är något för stora.

Inga kommentarer: