onsdag, juni 25, 2008

Sommarhemlis

Jag snubblar in på hemlishemlis och ser att en sommarhemlis är utlyst.
Temat med en tröja eller tunika, en pocketbok och ytterligare någon liten present i paketet, känns lagom stort och somrigt för mig, så jag hoppar på!

Vilken storlek? Just nu drar hon 80 och ibland 86 - men - storlek 90 kan också vara okej för en A-klännings-typ, för då kan hon ha den nästa sommar också. Det beror lite på stilen och storleken på mönstret. Se senaste hemlisen, som var alldeles för stor. :-) Men den som spar hon har! :-)
Vilka färger? De flesta - utom svart, döskallar och camo. Just nu består garderoben av lila, rosa - inte cerise utan gammelrosa, orange, brunt, en del rött och lite mörkblått. Till hösten kommer lite vinrött/bourdeaux in i garderoben i form av manchesterbyxor. Tror också att grönt (velour) kommer i tröja/byxor. Ja, så har jag också en bit av det turkosa kanintyget, med brunt tryck som säkert landar som en tröja. Så här ser en av mina tyglådor ut.

Vilka material? naturmaterial
Vilken stil? retro, romantiskt, eller tja... lite vad som. Kika på min blogg och bli inspirerad eller inför något nytt :-)
Vilken sorts böcker? Moderna romaner och deckare. Men syböcker är det ont om här, som tex sy mjuka djur-böcker, dockkläder eller annat skulle vara lite skoj.

Extra svar på fråga från Hemliga vännen: Både kortärmade (stl 80) och långärmade tröjor/tunikor (stl 86) går bra. Klänning/kjol kan vara mellan 80-90 cl. beroendes på stil och mönster. Mössa/Solhattsmåttet är 48 cm. Allt går bra nu i sommar, eller framför allt i augusti då vi är tillbaka på jobb och förskola.

3 kommentarer:

Mamma sa...

Kikar in här efter en mycket krokig bloggväg hit :-) Jag önskar jag kunde sy kläder jag med. Inspireras massor av er duktiga sömmerskor som visar allt ni kan i era bloggar. Jätteduktigt! Men först skulle jag nog behöva gå en kurs.... :-)

Anonym sa...

Sommar, sol och hemlis :) Din hemlis här, som längtar efter att komma igång och klippa. Undrar ändå om det kan finnas önskemål om somrigt eller höstigt?

Anonym sa...

Hej Hemliga vännen, jag uppdaterar mina svar, så de blir mer specifika. Generellt är det ont om solhattar. Sydde en i kväll,men den blev för stor, passar nog nästa sommar också. Men nu måste jag ta hand om Fiffiluren. Bye! /CH