fredag, juni 13, 2008

70tals-klänning

Jag fick ett mönster av en kompis, och så hade jag kommit över ett fint tyg. Så jag provade mönstret som var i storlek 74 (80). Jag var lite tveksam till om det skulle ha hunnit bli för litet, men det visade sig att det satt perfekt. Ärmarna är lite för långa, men jag ids inte ta upp dem, och hon växer väl på.

Jag gillade särskilt beskrivningen över hur resårbandet skulle sys i ärmarna.
"För att bilda dragskon för resårbandet nålas en vikt snedslå fast på avigsidan längs den heldragna linjen, som bilden (på mönstret) visar. Sy tätt intill dragskons båda kanter."
"Ni behöver två stycken resårband, som är 5 cm längre än barnets handledsmått.
Träd i resårbandet i dragskon, reglera vidden och sy fast resårbandet i ändarna på ärmen"

Ryschremsan fram hittade jag på själv, för jag iddes inte gå till tygaffären. Jag fållade båda kanter, sydde dubbla rynktrådar på var sida. Rynkade och sydde fast. Mitt på sydde jag ett zigzag-band. Det blev lite tjockt och egentligen hade jag tänkt sy satängsöm (falsk rullfåll) i ytterkanterna. Rysch-remsan hade kunnat vara 1/4-del smalare. Men på det stora hela är jag nöjd med resultatet.

Jag ville ha en långärmad lätt sommarklänning som kan vara skön att en riktigt varm dag. Fiffiluren har ett par vita lätta byxor som har samma stil som klänningen med lite puff. Till lite svalare dagar matchar de rosa byxorna.

En matchande solhatt a lá Bebbehatt blev det också. Jag hade visserligen tänkt mig den andra solhatten, se nedan, men mönstret har fått fötter.

4 kommentarer:

Y sa...

jättesöt klänning!

OttoPippi sa...

Snacka om retro!! Ursöt!

Maria sa...

Så söt lilla sockerpinglan ska bli i sin nya klänning! Kul att du gillade halsbandet, och att det matchar det blommiga tyget så bra!! :)
Glad midsommar!

Thea sa...

Verkligen jättefin! Fört när jag såg tyget såg det prickigt ut men sen när jag tittade en gång till såg jag blommorna också. Ett underbart tyg till en sån klänning. Väldigt bra med långärmad klänning också. Det är så svårt med små knoddar och sol annars, tycker jag.