lördag, april 19, 2008

Hjälpmedel

Utan dessa hjälpmedel skulle jag inte klara mig när jag syr. Eller det blir svårare i alla fall. Man vänjer sig så fort med bra grejjer. Dessutom är det inte så kostsamma hjälmedel.


Med pfiffikusen och den lila märkpennan - vars markering försvinner efter 48 timmar, eller med hjälp av en fuktig trasa - märker jag ut sömsmånen innan jag klipper ut tyget. Det är också bra att kunna märka ut stämhack, eller var knapphål och knappar ska sitta, om man har flera att sy. Eller annat som behöver märkas ut, tex var en dekorsöm ska gå, om det är på långa stycken som tex. på lakanen jag sydde till Tyrvis barn.

Limmet använder jag när det är pilligt att hålla ihop tyger och samtidigt sy, som tex att få en dragkedja att ligga rätt, eller för att sätta fast "filurkläder"-märkena mitt på ett tyg. Då limmar jag dit dem först och syr sedan fast dem, utan att de halkar snett. Limmet går också att använda på tyger vars kanter har rullat sig efter tvätten. Så blir tygkanterna platta och bra att sy i igen. Limmet går bort i tvätten och förstör inte synålen i maskinen, eller knappnålarna.

Smart va! :-) Limmet och pennan har jag låtit ta hem från USA. Sykompaniet har pennan och ett svindyrt limstift som inte alls är lika bra som detta lim.

Tillägg till kommentarerna: Jag kom på att jag inte vill förleda någon att handla via en sajt där jag själv inte har handlat, så då vill jag inte heller länka dit. Jag vet som sagt inte var pennan och limmet är köpt i USA, utan har en superfin kontakt där, som för tillfället har skickat hem lite åt mig.

Pennan är tillverkad av "Prym Sweing" och heter "Dual Purpose Twin Marking Pen" Men som sagt www.sykompaniet.se har en till ett hyfsat pris. Här i stan tar de hutlösa 90 kronor.

Limmet heter Aleene's No-Sew Fabric Glue. Clover är ett annat märke som gör lim, och sykompaniet har ett limstift från dem, men det funkar sisådär. Dessutom är också det hutlöst dyrt.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket för att du delar med dig av dina fiffigheter och klokheter. =)
/June på www.junebacken.se

Anonym sa...

Limmet verkar ju jättesmart, det var helt nytt för mig! Pennan kan jag inte riktigt vänja mig vid, jag kör med skräddarkrita och tycker det är bäst. Är det extra noga märker jag med tråckeltråd. Ja jag vet att jag är hopplöst gammalmodig *s*.

Har haft flera fiffikusar men har lyckats slarva bort alla. Dags att köpa en ny igen, bara jag kommer ihåg det nästa gång jag är på syaffären...

OttoPippi sa...

Tack för tipsen!!!! Har sparat detta inlägg bland mina tips!

Familjen skogstokig sa...

Tack! Var från USA har du låtit ta hem limmet och pennan? Verkar kanonsmart, ju.

Jes sa...

Smarta tips!! vad heter pennan och vart har du hittat dem ?

Gekko sa...

Din penna låter bättre än min! Coolt att den försvinner utan tvätt! Limmet låter ju nästan magiskt! Ett sånt skulle jag verkligen behöva, rullande velourkanter har fått mig att fundera på att sluta förtvätta... Har du något namn på det?

Fiffiluren sa...

Men alltså, jag hade ju länkat iväg till pennan o limmet. Nu syns inga länkar alls! Ska försöka åtgärda det nu i stället då.

Jag vet inte var de är inköpta, men jag kollade på vad det står på förpackningarna och googlade lite.

Jag har några pennor hemma och några limtuber på ingående, om någon är intresserad.

Jes sa...

Jag är intreserad !!! jag skickar dig ett mail.

Jes sa...

Ash hittar inte din mailadress, min mail är manmademm@gmail.com

Familjen skogstokig sa...

Jag är absolut intresserad av en limtub! maila på knoddochfjant@gmail.com

Botilda sa...

*viskar* Du vet, va? Intresserad.

Kånkarong sa...

Oj, nu känns dessa pryttlar helt oumbärliga! :) Tänkte du samla ihop en liten beställning?

Fiffiluren sa...

Botilda: Jag tar med en tub på måndag o hoppas vi kan ses o leka tygaffär.

Kånkarong: Nej, inte någon beställning direkt. Men jag kan säkert låta ta hem några tuber vartefter, för jag tycker det är ett så bra lim. Tydligen var det slut i affären, men det kommer in mer - o det var nog nån vecka sen de "5 tuberna" inhandlades.

Man kan säkert googla sig fram till en bra internetsajt o köpa därifrån, nu råkar jag bara ha en kontakt som kan skicka hem åt mig.

Mimmi: Jag såg i sytråden: limstiftet som www.sykompaniet.se säljer för 90 spänn funkar utmärkt för ditt ändamål. :-)

Mimmi sa...

Åh, tack för svaret! Då skall jag försöka leta rätt på ett sådant lim, för vliesofixen är lite jobbig tycker jag.

Att limma fast dragkedjor låter ju toppen, dessutom. Skall testa detta också. Har en velourjacka m dragkedja i mitt beställningssortiment som är mycket populär.

Men om du har både penna och limstift till övers så är jag ju intresserad av att köpa också. Har bara en penna som går bort i tvätten och det är så trist att behöva tvätta efter att man sytt kläderna när man säljer. Låter så smidigt att den försvinner efter en tid. Använder pennan mycket när jag sätter på tryckknappar.

Thea sa...

Tack för toppentips!
Funkar det till tygtryck också, tro? Jag köpte ett limstift nånstans, som jag tyckte var sådär.

Om du skulle få en flaska lim över nån gång, vet du vart du kan göra av den ;-)

Anonym sa...

Nu vet jag inte varför hon inte skickar limmet men vet att de har fullt upp med att packa ihop hemmet inför deras flytt till Kina. Så lugn bara lugn. det kommer lite lim så småning om.
Håll ut!/CH

Anonym sa...

Hej!
Tänkte bara tipsa om att en liknande penna, där bläcket försvinner efter 48h, finns på panduro hobby. Tack för en trevlig blogg :o)