måndag, augusti 27, 2007

Orange velourbyxor

Först ut kommer de orange velourbyxorna i storlek 74, från Ottobre 4/07 (mönster nr 7). Mudden är trikå från Eslöjd. Fickornas insida har samma randiga trikåtyg. Byxorna gick över lag väldigt bra att sy, även om det har tagit tid. Det har blivit så att jag har nålat en dag och sytt en och annan söm på bara korta stunder. Så har jag också funderat en eller två dagar och därefter nålat och sytt en annan söm. Så har det fortsatt under en lång tid. Men nu är de klara och de passar riktigt bra, även om de fortfarande är lite långa i benen.

Till dessa byxor har jag köpt en jättefin t-shirt i orange och vitt, med runda stora ringar/prickar och med lite smocksöm i hals och linning. Den köpte jag hos Ingmarie på Doffi i Luleå.


Av någon anledning blev benlinningen så utsträckt och lös, när jag hade sytt stickningen att jag petade in ett smalt resårband. Det blev genast mycket bättre. En miss finns dock i midjemudden, där ränderna inte går ihop i sömmen. Det är lite knepigt att få så smalrandiga trikåer att gå ihop. Jag tar gärna emot tips på hur man ska göra för att få det att stämma.

Namnbandet "Filurkläder" fick ta plats i sidsömmen, och nu ser jag att jag hellre skulle vilja ha ett band med mindre typsnitt och ett mindre namnband. Det är något att tänka på om det blir en ny beställning. Annars är jag väldigt nöjd med mina namnband, som hittills har passat rätt bra till det jag har sytt.

5 kommentarer:

Botilda sa...

Å, så fina de blev! Jag blev också förtjust i modellen, men har inte ens hunnit rita av mönstret än.

Ränder är knepiga, helst skulle man förstås tråckla. Jag brukar nåla tätt och sedan sy långsamt och försöka passa in efterhand (för det drar sig nästan alltid för mig, oavsett pressarfotstryck). Har du resör i midjemudden eller sitter den kvar ändå?

Tyrvi sa...

Åh vad fina! Minns att jag också sydde så när H var liten. En söm här och en där.

Tråkla riktigt tätt med sån bra tråkeltråd som man lätt drar sönder sen är nog det enda sättet att få ränder att gå ihop. Eller bara strunta i det, det gör oftast jag :-o

Den där orangea velouren är jag väldigt sugen på...

Ska försöka rita av mönster till dig endera dagen men jag är så himla trött. Ville bara säga att jag inte glömt det igen.

Gekko sa...

Vad fina de var! Mer än bara muddbyxor liksom. Jag gör som Botilda säger, nålar tät. Det brukar funka tycker jag. Med overlockmaskin vet jag inte riktigt, känns som att det drar sig lättare då. Jag minns ju inte om du syr med overlock eller inte... Smart med resår i bensluten! Jag tycker också att de lätt blir lösa om de inte är längre. (Men det är ju snyggt med korta!)

florin design sa...

Jätte fina byxor!!!!

När jag syr ränder så lägger jag dem rätt och nålar med kanske 2-3 nålar och sen overlockar, har sällan blivit att det dragit sig.... Jag nålar otroligt sällan, de gånger jag gör det blir det bara dåligt... En vanesak antar jag :-)

Fiffiluren sa...

Botilda: Ja, det är resår i mudden, men jag undrar om den behövs, eftersom trikåmudden känns rätt tajt. Hoppas den töjer sig något. Men jag har mätt runt Filurans midja.

Tyrvi: Jag tror inte min syaffär har orange velur kvar, eftersom jag köpte det sista. Men jag kan höra om hon kommer att ta in mer.

Gekko: Har du sett att "mina namnband" har strass-geckosar att stryka på! :-) Jag syr med en vanlig Husqvarna, utan overlock. Tvillingnål funkar fint.

Tack för era tips. Jag brukar nåla, och få ränderna att stämma, men denna var så smalrandig att det var rätt omöjligt. Trikån är ju också rundstickad, vilket gör det knepigare om man måste dra o passa in. Men jag ska prova med det nästa gång. :-)