onsdag, augusti 29, 2007

Den sprattlande bläckfisken

Jag började med en

body

, i storlek 74, i mars/april dvs innan Fiffiluren var född. Applikationen är velourtyg och provbitar från Eslöjd. När jag började med den var applikationer en fluga på "sytråden" och jag ville prova hur det var att göra en applikation. Runt applikationerna har jag sytt med langettsöm. Mönstret till applikationen har jag tagit från ett duschdraperi. Egentligen är jag rätt haj på att rita själv att jag inte borde ta redan färdiga figurer. Men det får vänta till en annan gång.

När jag nu i augusti tog tag i bodyn igen ville jag göra om den till en tröja, eftersom jag har kommit på att jag inte gillar bodys så vidare. Som body var den rätt tajt, då kom jag på att jag kunde göra den vidare genom det gröna tillägget i sidorna. Bara det att när ärmarna skulle sättas dit upptäckte jag att även ärmarna behövde vara större. Jag hade tänkt helgröna långa ärmar (eftersom det blir vinterkläder), men eftersom jag redan hade klippt ut ärmarna och då klippt fel så blev det kortärmat (hade inte tyg att klippa ut ytterligare ett par långa ärmar). Det blev också så att jag var tvungen att skarva i under ärmarna med randigt tyg, (tror du inte att jag klippte även de kortärmade ärmarna för små :{ ) men så ville jag ha samma stuk från det randiga i t-shirtens sidor. Efter mycket passande och tråcklande, och även sprättande blev den då äntligen klar. *pust*

Så var det byxorna. Jag ville ha en tröja och ett par byxor som matchade (det var ju därför jag hade köpt dessa två gröna tyger). Men nu hade jag ju klippt ut två ärmar, som inte passade till tröjan och då räckte inte tyget till byxorna. Då började jag klura på om jag kunde "klippa tillbaka" tyget. Genom att klippa itu mönstret (som från början var ett mönsterstycke till både fram- och bakstycke) till två bakstycken och två framstycken så kunde jag också passa in bakstycket på de två redan utklippta tygärmarna och på så sätt "skarva ihop" tyget igen och si då räckte tyget till ett par byxor. Den extra sömmen bak på rumpan blev faktiskt riktigt bra. Det blev också en liten extraskarv vid midjemudden, men där skelar jag med ögonen så det ser jag det inte.


Även här blev det en i-skarvning av det randiga tyget i sidorna, men mer för att få en koppling till tröjan, än att det skulle behövas för byxornas vidd.

Detta set blev till slut riktigt bra. Det ligger mycket arbete på dessa, eftersom jag har sprättat nästan mer än jag har sytt. De passar som tur är rätt väl redan nu så jag tror de ska bli bra när Filuran kommer upp i storlek 74, eller vad det nu är för storlek på dessa plagg! :-)

Det ursprungliga mönstret kommer från Ottobres tajts och t-shirts. Tyget är från Eslöjd.

PS: Jag hittade matchande strumpor på Åhlens, blåa med en bläckfisk på. Hittade även strumpor i orange som passar till velourbyxorna. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla snyggt det blev! Förstår att det var mycket tankemöda bakom för att få tyget att räcka - men det är ju värt allt då resultatet blev kanon. Revärerna blev ju "pricken över i:et"

Tyrvi sa...

Grymt impad bruden! Wow vilket jobb! Och jag som nästan alltid förenklar mönstren och så går du och gör dem mer komplicerade... Och lite skavanker ser man alltid själv i det man gjort, någonstans är det väl en motivering. Nästa gång ska det minsan bli ännu bättre, typ.