måndag, oktober 29, 2007

Sytips: Dragkedja i byxor

Så här ser min beskrivning ut om hur man syr en dragkedja i byxor. Hoppas du kan hänga med, den är lite knapphändig, men kanske kan bilderna tillföra det som fattas.



1. Vik in 0,5 cm. Sätt dragkedjan under, och den lösa flärpen underst. Nåla. Sy kantstickningen så långt ner som möjligt. Använd blixlåsfot. Sy inte alltför nära dragkedjan för då kanske den inte går att öppna.


2. Stäng byxan, nåla. Vik undan flärpen. Sy fast andra sidans blixlås på gylfdelen (den enkla tygdelen) Andra bilden visar hur det ser ut på baksidan.




3. Rita en snygg form på stickningen. Sy stickning från framsidan. Stickningen håller fast den lösa flärpen. Sy ända fram till 1 cm från mitt fram.




4. Vik tillbaka flärpen. Sy träns fram och tillbaka.
Här har jag ingen bild, men träns är ju de tjocka sömmar/stygn som korsar sömmarna tvärsöver. Det kanske syns på någon annan bild.



5. På baksidan: Fäst med några stygn fram och tillbaka.




6. Klipp av blixlåset. Och så är dragkedjan fastsydd och går att öppna.




7. Sy grensömmen bak och stickningar. Fortsätt därefter att sy färdigt linning och byxans sidsömmar och fåll.

3 kommentarer:

Jes sa...

Du kommer med så bra tips rutor :) Har ännu inte använt blixlås så ditt tipps kommer att bli användbart för mig i framtiden.

Thea sa...

Tack för det inlägget! Kanske kan det få mig att våga sy blixtlås - än så länge har jag fuskat mig förbi sånt! Jag har åsså anmält mig till vårens kurs nu.

Fiffiluren sa...

Bodil: jag hade ingen mer tanke med besparingen än att det skulle bli snyggare. Jag har dock sett i Ottobre att de ibland svänger på tyget för att få en annan struktur, och visst kan man göra så. Jag tycker nog att det beror på vad det är för tyg och vad man vill ha för uttryck på kläderna.

Thea: Grattis, kul kul! Hoppas vårkursen blir av!