onsdag, oktober 24, 2007

Lek o plask

Fiffilurens badbyxor har börjat bli lite tajta om benen. Och förra gången jag var på Jofotex, såg jag att de hade baddräktstyg. Så jag köpte lite igår när jag var där och har nu svängt ihop ett par nya badbyxor. Jag kortade ner dem i midjan, eftersom de gamla var onödigt höga. Kanske borde jag ha gjort bakstycket lite högre än framstycket, men jag hoppas att de ska passa. Jag har förstås inte provat dem eftersom Filuran sover. I stället för benmudd, tog jag elastiskt kantband (också från Jofotex), samma som jag använde på den gröna stjärn-tröjan. Denna gång vände jag den glansiga sidan utåt. Midjeresåren är en vanlig bred resår. Jag har använt elastisk söm (har ingen overlock och syr på en vanlig Husqvarna), och raksöm. Det är väl inte så mycket töjningar i sidsömmarna, hoppas jag. Jag har också stickat ner dem så att sömmarna inte ska vara alltför obekväma på insidan. Jag har ju ingen som helst aning om hur man syr badbyxor och jag kan ge en rapport efter söndag, då vi har babysim.

Gamla trikåbyxor och nya badbyxor, samt det elastiska kantbandet.

Bakstycket som är mönsterpassat med blomman mitt på.

Om de inte skulle passa så är det bara att sy nya. Jag tog rejält med tyg, och upptäckte när jag skulle lägga ut mönstret, som förresten är från Ottobre, att det hade räckt med en femtedel av tyget.

Tilläggskommentar: Jodå, de passar bra. Kanske något tajta i benöppningen, det var visst samma storlek som de gamla. Linningen är för lös, så jag tror den skopar in vatten, så jag ska klippa bort den och sätta dit elastiskt band i stället.

Sytips: Om elastiska kantband, kan jag säga att den matta sidan är för att tyget ska ligga still, och det är så man ska vända banden. Man ska alltså inte göra som jag har gjort på de två tröjorna o ha den matta sidan ut. Inte konstigt att det blev lite svårt att sy fast dem snyggt, den glansiga sidan ligger ju inåt och glider på tyget.

Inga kommentarer: