måndag, februari 18, 2008

Velour-väst

I senaste Ottobre (nr 1/2008) hade de mönster på en velour-väst som jag varit sugen på att sy ett tag. Jag har tänkt att Fiffiluren skulle behöva ha en väst, eftersom hon ligger mycket på golvet, men en tröja är lite för varm. Sen framåt våren och sommaren kan det vara bra att ha en väst.

När vi skulle besöka Sprallinen, kom jag på att hon också skulle kunna få en väst, förutom maya-blusen. Jag hade kikat på Botildas blogg och hemliga svar för att luska reda på Sprallinens storlek och färgerna i hennes garderob. Jag har ju hela byrån full med Hilco-velour så det var bara att plocka fram den gula och brun Hilco-mudd att kanta med.



Fast när jag provade Filurans så tycke jag den var lite tajt. Däremot satt Sprallinens bra på henne, även om den är lite lång.

Jag är särskild nöjd över mina namnband, och den lilla Filuren som fick en ny placering. Inuti sitter hela namnbandet i kragen.

När vi provade på Sprallinen så satt den perfekt, fast både Botilda o jag insåg att en storlek större är nog bättre, för att ha något att växa i. Det går ju bra att sy en större, så får Fiffiluren ta över Sprallinens. Den lilla får väl någon annan ta över vid tillfälle. Dock måste det vara något fel i mönstret, när de anger längden på dragkedjan, för den har inte stämt på någon av de två jag har sytt. Jag tror jag kommer att sy dit en hyska o hake på denna väst, för det irriterar mig lite på glappet längst ner under dragkedjan. På Sprallinens nya väst ska jag se till att dragkedjan stämmer, det går ju att sy av den om det behövs. (Botilda: - Du vet, den kommer ... )

PS: Jag vet inte hur det kommer att bli med nya bilder här framöver, för jag tappade kameran i golvet i helgen, och då gick batteriluckan upp och displayen/LCDskärmen gick sönder. Jag tror dock att kameran tar bilden ändå, för jag provade. Och min kamera är så gammal att den har en vanlig glugg att kika med för att ta bilder. Får se då hur det blir... Blogga utan bilder vore ju trist!

12 kommentarer:

Botilda sa...

Den som väntar på något gott... Du är så generös att man blir stum! Kläderna är verkligen både väldigt fina och otroligt välsydda.

Har man en kamera med trasig batterilucka får man nog köpa sej en ny. Min lucka är tejpad nu - allt fungerar, men det är inte kul.

Carolina sa...

Oj, oj, oj så fin! Verkligen snyggt med det lilla märket på framsidan ;)

Tråkigt med kameran :( Hoppas det går bra att fota med den till dess att du ev har möjlighet att skaffa en ny.

Tina sa...

hej, har hittat hit ikväll. Så duktig du är och fina saker gör du. Jag har oxå sytt den västen och håller med. Jag fick genast sy en till men större;D.

Anonym sa...

Är också väldigt sugen på att testa att sy den där västen. Måste bara shoppa lite tyg först. :)

Gekko sa...

Vad snygg! Säger som med blusen att din är snyggare än i tidningen! Den gula Hilcovelouren är ju så snygg också!

florin design sa...

Jätte fin! Vore roligt med en bild då den används. Blir lite sugen på att sy en sån till Anton. Kanonfint med din lilla filur på framsidan!

Tyrvi sa...

Åh vad fint! Konstigt med för litet mönster för en gångs skull. Här testas just nu att klippa av bodys och göra om till tröja...

Jes sa...

De blev ju kanon fina, blev verligen sugen att sy en till K. De ser verkligen välsydda ut som alltid när du syr.

Vindling sa...

Har länkat till dig från min blogg, hoppas det är ok?

Fiffiluren sa...

Tack alla, för era kommentarer. Det är så roligt så!

Florin: Filuran måste bara växa i västen lite, så kan jag skicka dig en bild.

Lumlum: det rä fritt fram att länka! :-)

Thea sa...

Oj, det var länge sen jag kikade in här inser jag. Jättefin väst. SEr otroligt välsydd ut och verkar precis så välsydd som man bara vill.

Anonym sa...

Veldig kul!!