tisdag, april 28, 2009

Fluddrig sommarlätt klänning

Jag skulle sy en babytrosa i tyget, men det har blivit liggandes, och ingen trosa är sydd. Sen skulle jag sy en blus, men tog detta tyg i stället. Tänkte att det går ju lika bra att sy i vävt tyg som trikå i denna modell. Vid tillklippningen ändrade jag mig och sydde på en volang, och för att skapa lite solskydd för axlarna sydde jag på vingar.

När jag var klar såg jag att den blev romatiskt fluddrig och att jag omedvetet inspirerats av en Marimekko-klänning som Fiffiluren har. Nåja, den är rätt söt, och alldeles utmärkt på sommarhet solstrand. Vi har prövat!

Tyget kommer från Eslöjd, inköpt på en marknad, och mönstret är i stl 90, utifrån ett eget hopkok. I halsringningen har jag använt trikå-kantband och inutil finns dubbel gummitråd, för att få halsringningen rynking, men ändå gå över huvudet. Fållen har jag bara sytt med en dekorsöm, precis som på jordgubbs-t-shirten i inlägget nedan.

9 kommentarer:

Nette sa...

Alldeles underbar!!! precis min stil. Kanske min syverkstad skulle kunna åstadkomma något liknande?

Josefinaste sa...

Jättefin! Vilken söt. =)

Lilla Gryn sa...

Åh så söt!!

Strömming sa...

Oh så söt!

AMDAdesign sa...

Du har fått en award i min blogg =)

Ellilo sa...

Vilket gulligt tyg!

Palven sa...

Niiicee!!!

Thea sa...

Vilken söt och solskyddande liten klänning!

Monica Therese sa...

Så søt den var!!